Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów technicznych każdego pojazdu. Wymaga specjalnej ochrony i regularnej wymiany, w innym przypadku jego awaria może generować spore koszty naprawy silnika.

Czym jest rozrząd?

Układ rozrządu i jego budowa zmieniała się na przestrzeni lat, jednak zawsze mechanizm wymagał specjalnej opieki serwisowej. Ogółem mówiąc, mianem rozrządu nazywa się system zaworów i elementów sterowania ich ruchem, znajdujący się w silniku. W silniku czterosuwowym w skład rozrządu wchodzą zawory, których ruchem zarządza wałek rozrządu. Sam wałek rozrządu i jego praca jest ściśle zsynchronizowana z wałem korbowym. Synchronizacja wałka rozrządu z wałem korbowym jest realizowana poprzez zespół przekładni, mającej miano napędu rozrządu. W nowoczesnych silnikach rozrząd napędzany jest paskiem lub łańcuchem, kiedyś stosowano jeszcze koła zębate. Bez względu na to, czy przy wymianie rozrządu zastosujemy części zamienne czy orygnalne, należy pamiętać o regularnej wymianie tego niezwykle ważnego układu.

Kiedy wymieniać rozrząd?

Zerwanie paska lub łańcucha rozrządu to awaria, której chciałby uniknąć każdy kierowca. Z tego powodu warto wcześniej zainwestować w rozrząd – oryginalny to spory wydatek, jednak na rynku do wielu modeli są oferowane części zamienne, dzięki którym wymiana jest znacznie tańsza. Nie wystarczy wymienić samego paska rozrządu, ale także rolkę i pompę cieczy chłodzącej. Zazwyczaj zaleca się wymianę układu po przejechaniu 90-150 tysięcy kilometrów. Warto również wymienić rozrząd, gdy kupujemy samochód używany mający już spory przebieg, a nie jesteśmy pewni jego historii związanej z rozrządem. Warto również dodać, że łańcuchy rozrządu są bezobsługowe właściwie przez cały okres eksploatacji pojazdu.