Złączki pneumatyczne w motoryzacji. Czym się różnią od klasycznych?
Trudno znaleźć dziś jakikolwiek pojazd, który nie byłby wyposażony w złączki pneumatyczne. Warto jednak podkreślić, że elementy te różnią się nieco od złączek powszechnie stosowanych w przemyśle. Czego dotyczą te różnice? Czym się charakteryzują oraz do czego służą złączki stosowane dziś w motoryzacji, a czym te obecne w przemyśle?
Do czego służą złączki pneumatyczne?
Głównym zadaniem wymienionych elementów jest połączenie przewodów lub ich przyłączenie do urządzenia. Najczęściej stosowane są dzisiaj wtykowe oraz skręcane złączki pneumatyczne. Jeżeli natomiast chodzi o materiał wykonania, klasycznym rozwiązaniem jest wykorzystanie stali nierdzewnej. Niemniej jednak dzisiaj coraz częściej stosuje się również polipropylen, a w przypadku złączek motoryzacyjnych popularny jest poliamid. Wybór odpowiedniego materiału jest bardzo ważny, aby w danej instalacji nie dochodziło do powstawania nieszczelności, ani też odkształceń będących zwykle efektem niedostatecznej odporności na działanie wysokich temperatur. Dlatego właśnie tak ważne jest dostosowanie złączek do rodzaju czynnika roboczego. Przy wyborze złączki trzeba też określić, czy jedynie będzie ona łączyła poszczególne części konstrukcji, czy może ma również pełnić funkcję zaworu.
Złączki w motoryzacji
W przypadku elementów konstrukcyjnych pojazdów niezawodność jest wyjątkowo ważna. To od niej zależy bowiem bezpieczeństwo użytkowników danego pojazdu. Dlatego też w motoryzacji stosuje się często złączki z poliamidu, który jest materiałem wyjątkowo odpornym na działanie rozmaitych czynników zagrażających. Dobrze znosi kontakt z wysoką temperaturą, nie ulega również naciskom. Niemniej jednak podobne właściwości wykazuje wysokiej jakości stal nierdzewna, stąd też z tego materiału także powstają godne polecenia złączki pneumatyczne.
Warto podkreślić, że konstrukcja złączek motoryzacyjnych jest nieco inna niż elementów wykorzystywanych standardowo w przemyśle. Dotyczy to przede wszystkim zastosowania podwójnego uszczelnienia, zapewniającego absolutny brak przecieków. Ponadto, pierścienie, które zwalniają przewód, zostały specjalnie zaprojektowane tak, aby całkowicie uniemożliwić ich samoistne, przypadkowe zwolnienie. Kolejnym rozwiązaniem, mającym dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo użytkowania urządzeń pneumatycznych jest montaż tulei wzmacniających. Należy jednak zaznaczyć, iż pojawiają się one nie tylko w złączkach motoryzacyjnych, ale również w tych klasycznych. Wszelkie zabezpieczenia obecne w złączkach pneumatycznych mają zmniejszać ryzyko awarii, a tym samym również wypadku.
Comments are closed