Aktualnie, żeby osiągnąć skuteczność w przypadku marketingu internetowego, potrzebna jest przede wszystkim ogromna elastyczność i gotowość do ciągłych zmian. Jakie trendy, jeżeli chodzi o tę dziedzinę, odzwierciedlają te właśnie wymagania? Okazuje się, że największy sukces odnosi aktualnie influencer marketing i to właśnie ta dziedzina marketingu kreuje trendy i wyznacza nowe kierunki.

Internetowy marketing a influencerzy

Według ostrożnych szacunków ponad 70% kupujących w sieci, poszukując informacji o konkretnych produktach lub usługach, korzysta z social mediów. Sytuacja wygląda tak, że jeżeli klient chce się dowiedzieć czegoś, o czymś, co planuje kupić, kieruje się w stronę blogów, vlogów i profili na kontach społecznościowych, a coraz rzadziej w kierunku stron marki. Taka tendencja sprawiała, że marketing internetowy zaczął wykorzystywać tę zależność i skłania się aktualnie w stronę influencerów, których zadaniem ma być kształtowanie decyzji zakupowych. Dzięki opiniom wyrażanym przez wpływowe i znane w danym środowisku osoby (influencerami są celebryci, blogerzy, vlogerzy, a także inni aktywni użytkownicy publikujący różnego rodzaju recenzje m.in. w porównywarkach cenowych) potencjalni klienci mają się skłaniać w kierunku promowanej marki.

Media społecznościowe i ich rola

Media społecznościowe znacznie zmieniły formę relacji, a co za tym idzie także i marketing internetowy. Internet zredukował praktycznie do minimum odległość pomiędzy jego użytkownikami, stworzył przestrzeń pozwalającą na komunikowanie się osób z całego świata, a to z kolei spowodowało, że reklama skierowana do mas nie odnosi już sukcesu. Jak więc obecnie osiągnąć sukces w przypadku marketingu internetowego? Kluczem jest bezpośrednie zwracanie się do konsumenta i stąd właśnie wynika zainteresowanie influencerami, którzy są jakby pośrednikami pomiędzy klientem a marką. Ich wykorzystanie umożliwia tworzenie relacji pomiędzy marką a konsumentem, także w internecie.

internetowy marketing

Rola mikroinfluencerów

Ciekawą sprawą jest wyodrębnienie z influencer marketingu tzw. mikroinfluencerów — kim są tego typu użytkownicy? To osoby, które na swoich mediach społecznościowych mają mniej fanów, jednak ich wpływ na śledzących ich użytkowników jest większy, a promocja przez nich prowadzona jest bardziej autentyczna. Przeprowadzone badania wykazały, że są oni w stanie wygenerować znacznie większy ruch niż bardziej popularni influencerzy — dlaczego tak się dzieje? Wydaje się, że chodzi o mechanizm, który omówiony został już wcześniej, a więc bezpośrednią relację, która ma szansę mieć lepszą jakość w przypadku gdy osób w nią zaangażowanych jest mniej. Jak widać także na tym przykładzie, nowy wymiar marketingu internetowego idzie w kierunku zacieśniania relacji z osobą promującą daną markę.

Influencer marketing i jego przyszłość

Jeżeli chodzi o internetowy marketing, to według specjalistów zajmujących się tą właśnie dziedziną będzie to najszybciej rozwijająca się forma reklamy w internecie. Nie powinna więc dziwić nas rosnąca ilość postów sponsorowanych — w tym miejscu nasuwa się jednak pytanie: Czy tej formie marketingu uda się zachować złoty środek, czy może dojdzie do takie sytuacji, kiedy lokowania produktów na popularnych profilach zacznie być po prostu za dużo? Czas pokaże.